Najnowsze artykuły
Przeglądaj kategorie
Udostępnij
Obserwuj nas
Zapisz się na Newsletter
Poznaj dobroczynny wpływ witamin z grupy B!

Witaminy z grupy B i ich wpływ na kondycję skóry

Witaminy z grupy B to jeden z wielu związków, których brak zaburza wewnętrzną równowagę w naszym organizmie. Ich odpowiedni poziom nie tylko gwarantuje prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów, ale również decyduje o kondycji skóry, włosów czy paznokci. Dowiedz się, która spośród witamin z grupy B bywa nazywana „witaminą optymistów”, a którą zwykło się określać mianem „różowej witaminy”. Poznaj najważniejsze rodzaje tych związków i sprawdź, jakie mają zastosowanie w kosmetyce.

Witamina B niejedno ma imię! Poznaj właściwości witamin grupy B!

W odróżnieniu od witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (np. witaminy A, witaminy E) witaminy B rozpuszczają się w wodzie. Sprawdź, jakie właściwości mają najpopularniejsze witaminy z tej grupy!

Witamina B1

Witaminę B1 (tiaminę) nie bez przyczyny określa się mianem „witaminy optymistów”. Odpowiada ona bowiem za dobre samopoczucie i odporność na zmęczenie. Nieoceniony jest również jej wpływ na stymulację pracy układów: pokarmowego, nerwowego i immunologicznego. Witamina B1 normalizuje pracę serca i stabilizuje ciśnienie tętnicze. Jej niedobór powoduje stan chronicznego zmęczenia, wzrost napięcia nerwowego czy problemy z koncentracją. Zbyt niski poziom tiaminy uznaje się powszechnie za przyczynę tajemniczej choroby beri-beri, która w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do paraliżu. Z uwagi na fakt, że organizm człowieka miewa problemy z odpowiednim przyswajaniem witaminy B1, konieczna jest jej regularna suplementacja. Naturalnym źródłem tiaminy są: otręby, pszenica, kasza gryczana, nasiona słonecznika, soczewica czerwona oraz wątróbka. Można ją odnaleźć ponadto w warzywach strączkowych, jak również w orzechach arachidowych i pistacjowych.

Witamina B2

Ryboflawina, bo o niej właśnie mowa, bierze aktywny udział w międzykomórkowym transporcie tlenu i jest zaangażowana w produkcję czerwonych krwinek. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a jej braki mogą wywoływać rozdrażnienie i osłabienie organizmu. Zbyt niski poziom witaminy B2 jest szczególnie dotkliwy dla kondycji naszej skóry i przejawia się nieestetycznymi zajadami w kącikach ust czy zaczerwienieniem powiek. Skóra wykazuje skłonności do złuszczania, włosy zaś stają się łamliwe i pozbawione blasku. O suplementację witaminy B2 powinny zadbać zwłaszcza osoby zmagające się z chorobami tarczycy i stosujące długotrwałą antybiotykoterapię, a także kobiety przyjmujące środki antykoncepcyjne. Witaminę tę można odnaleźć przede wszystkim w nabiale np. jogurtach, mleku, twarogach. Jej źródłem są również produkty pełnoziarniste i liściaste warzywa.

Witamina B3

Witamina B3, czyli popularna niacyna (witamina PP), jest kluczowa dla sprawności układu nerwowego. Jej niedobory odpowiadają za stan niepokoju i rozdrażnienia, problemy z pamięcią oraz dokuczliwe bóle głowy. Witamina PP uczestniczy w syntezie hormonów płciowych, a także reguluje poziom tyroksyny, kortyzolu i insuliny. Nie sposób pominąć jej istotnego wpływu na kondycję skóry. Zapewnia właściwe funkcjonowanie płaszcza hydrolipidowego, zapobiega nadmiernemu przesuszaniu oraz degradacji naskórka. Przenika w głębsze warstwy skóry, uczestniczy w odbudowie włókien kolagenowych i hamuje rozwój wolnych rodników. Wykazuje działanie fotoprotekcyjne, minimalizując szkodliwość promieniowania UV oraz powodowane nimi zaczerwienienia i przebarwienia. Łagodzi także zmiany trądzikowe i stany zapalne skóry. Niedobór witaminy B3 prowadzi do pelagry – choroby skóry, która objawia się zaczerwienieniem, przebarwieniami oraz stanami zapalnymi. W niacynę obfituje mięso cielęce i wołowe, ryby (makrela, halibut, łosoś) oraz orzeszki ziemne.

Witamina B5

Witamina B5 (kwas pantotenowy) jest uznawana za najmniej trwałą spośród witamin B. Odgrywa ważną rolę w zachowaniu prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz uczestniczy w syntezie wybranych hormonów. Stymuluje funkcjonowanie układu odpornościowego, zapobiega infekcjom oraz działa antybakteryjnie. Ma dobroczynny wpływ na stan naszej skóry. Wspiera jej regenerację i odpowiada za właściwą pigmentację włosów. Z uwagi na pozytywne działanie w zakresie redukcji zmian skórnych i wyrównanie kolorytu cery wykorzystuje się ją zwłaszcza w pielęgnacji problematycznej cery trądzikowej. Niedobór witaminy B5 może przyspieszać siwienie włosów i skutkować zaburzeniami w rogowaceniu oraz złuszczaniu naskórka. Wprawdzie kwas pantotenowy dostarczany jest najczęściej w diecie, niemniej niektóre grupy osób powinny zadbać o jego dodatkową suplementację. Są to szczególnie aktywni sportowcy, osoby zażywające leki nasenne czy spożywające spore ilości kofeiny. Zaleca się im sięganie po morskie ryby, orzechy arachidowe i pestki słonecznika, a także uwzględnianie w jadłospisie jaj i produktów pełnoziarnistych.

Witamina B6

Witamina B6 (pirydoksyna) bierze aktywny udział w rozkładzie aminokwasów. Wywiera korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, uczestnicząc w procesie syntezy serotoniny i dopaminy. Odpowiada za utrzymanie optymalnego poziomu nawilżenia skóry i opóźnia procesy starzenia dzięki spłycaniu zmarszczek w początkowej fazie. Warunkuje poprawne działanie systemu odpornościowego oraz uczestniczy w transporcie tlenu. Niedobór witaminy B6 może powodować dokuczliwe nocne skurcze mięśni i odpowiada za drżenie powiek. Przyczynia się także do rozwoju problemów dermatologicznych, takich jak: egzema, łojotokowe zapalenie skóry i dokuczliwe wysypki. Bogate w witaminę B6 są zwłaszcza otręby, drożdże, produkty pełnoziarniste, marchew, kapusta, banany, ziemniaki czy fasola.

Witamina B7

Witamina B7 (witamina H) to nic innego jak zyskująca w ostatnich latach na popularności biotyna, która gwarantuje skórze, włosom i paznokciom doskonały wygląd. Jest ceniona przede wszystkim za udział w produkcji keratyny — zasadniczego budulca włosów i paznokci. Badania dowiodły, że nie tylko zapobiega łamliwości i rozdwajaniu paznokci, ale również wzmacnia włosy, opóźnia siwienie i hamuje proces łysienia. Witamina B7 normalizuje produkcję łoju, co czyni ją pomocną w łagodzeniu objawów łojotokowego zapalenia skóry. Tę witaminę B znajdziemy w produktach, takich jak: jaja, orzechy, wątróbka, produkty pełnoziarniste, brązowy ryż czy mąka sojowa.

Witamina B9

Witamina B9 to powszechnie znany kwas foliowy, którego suplementację rekomenduje się zwłaszcza kobietom w ciąży oraz planującym potomstwo. Uczestniczy w syntezie kwasów nukleinowych, które odpowiadają za nasz unikalny kod DNA. Witamina B9 odgrywa nieocenioną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, hormonalnego i rozrodczego. Stymuluje podział i wzrost komórek, a także uczestniczy w produkcji hormonów szczęścia. Wspomaga regenerację skóry, zmniejsza widoczność blizn i zapobiega nowym zmianom. Te właściwości docenią zwłaszcza posiadacze cery trądzikowej. Niedobór witaminy B9 przejawia się zaburzeniami mowy i funkcji wzrokowych, problemami z koncentracją i pogorszeniem nastroju, osłabieniem i zmęczeniem. Bywa również przyczyną bladości skóry i może odpowiadać za przebarwienia na płytce paznokciowej. Osoby, które chcą suplementować witaminę B9, powinny sięgać po ciemnozielone warzywa (szpinak, jarmuż, brokuły, brukselkę) i nasiona roślin strączkowych, a także po produkty pełnoziarniste.

Witamina B12

Witamina B12 (kobalamina), podobnie jak inne witaminy z tej grupy, gwarantuje utrzymanie prawidłowego metabolizmu. Odpowiada za wygładzenie skóry, wyrównuje jej koloryt i rozjaśnia przebarwienia. Objawy niedoboru „różowej witaminy” to m.in.: drętwienie i niedowład kończyn, męczliwość, problemy z koncentracją, bóle i zawroty głowy, anemia i zaburzenia siły mięśniowej. Na obniżony poziom kobalaminy negatywnie reaguje również nasza skóra, co przejawia się nabytym bielactwem lub zmianą zabarwienia skóry na bladożółty. Źródłem tej witaminy jest nie tylko wątróbka, jaja, sery i drożdże, ale również cebula, ryby i inne owoce morza.

Czy nadmiar witaminy B jest groźny dla zdrowia?

Witamina B gwarantuje właściwe funkcjonowanie organizmu, sprzyjając utrzymaniu wewnętrznej równowagi. Zapewnienie odpowiedniego poziomu poszczególnych witamin decyduje o prawidłowej pracy układu nerwowego, pokarmowego i hormonalnego. Wpływa również na kondycję skóry, włosów i paznokci. Organizm pozyskuje witaminę B głównie z diety, ale jej przyswajalność w tej postaci jest ograniczona. W niektórych przypadkach zaleca się więc suplementację kompleksu witamin B. Wprawdzie przedawkowanie witaminy B jest rzadko spotykane (jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem), niemniej warto pamiętać, by w podaży suplementów diety zachować pewien umiar i zdrowy rozsądek.

Zastosowanie witamin B w kosmetyce

Z uwagi na wymienione wyżej właściwości witaminy B znalazły zastosowanie w przemyśle kosmetycznym. Wpływ na normalizację produkcji łoju, łagodzenie stanów zapalnych i poprawę kolorytu skóry czyni je popularnym składnikiem kosmetyków do skóry tłustej, mieszanej i trądzikowej. Produkty pielęgnacyjne z dodatkiem tych witamin docenią również posiadacze cery suchej i wrażliwej, którzy potrzebują nawilżenia i regeneracji. Kosmetyki z witaminą B powinny znaleźć się również w kosmetyczce osób, które swym celem czynią profilaktykę przeciwstarzeniową. Witaminy z tej grupy biorą udział w produkcji kolagenu, opóźniają procesy starzenia i zapewniają skórze gładkość i jędrność.

Witamina B nie wykazuje potencjału drażniącego. W związku z powyższym chętnie sięga się po nią w produkcji kosmetyków naturalnych, które gwarantują bezpieczną i delikatną pielęgnację skóry całego ciała. W linii kosmetyków marki nLine dobroczynne właściwości witamin z grupy B można odnaleźć choćby w mydle marchewkowo-dyniowym oraz w olejku do ciała z pomarańczą i bergamotką.

Podsumowanie

Witaminy z grupy B mają korzystny wpływ na stabilizację pracy całego organizmu, zapewniając dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci. Z uwagi na trudności w ich magazynowaniu warto zadbać, by dostarczać je naszej skórze w rytuałach pielęgnacyjnych. Najlepsze efekty można osiągnąć, stosując witaminy B w bezpiecznych formułach kosmetyków, zwłaszcza tych ze składem organicznym. Wykorzystując kosmetyki naturalne w codziennej pielęgnacji, możemy mieć pewność, że dobroczynne działanie witamin z grupy B zostanie wzmocnione siłą płynącą wprost z natury.

Zaciekawiło Cię? Udostępnij!
Wróć do wszystkich artykułów
Polecamy w naszym sklepie online
Shopping Cart
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu
    Scroll to Top